۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۰

معاون علمی رئیس جمهور تاکید کرد؛

نقش اندیشمندان دینی در هدایت مردم با نهضت اقتصاد دانش بنیان

نقش اندیشمندان دینی در هدایت مردم با نهضت اقتصاد دانش بنیان

معاون علمی رئیس جمهور گفت: مراجع عظام تقلید و اندیشمندان دینی نقشی کلیدی و راهبردی در جریان‌سازی، هدایت و همراه سازی عموم جامعه با نهضت اقتصاد دانش‌بنیان دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در ادامه سفر یک روزه به استان قم با آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی مرجع تقلید شیعیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

گام های جدی برای مردمی کردن اقتصاد

دهقانی در این دیدار با اشاره به غنای بالا و سرمایه‌های ارزشمند اندیشه‌ای، دانشی و دینی استان قم، بیان کرد: قم از ظرفیتی ارزشمند برای تبدیل شدن به مبدا و آغاز یک جریان اندیشه‌ای در حوزه علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به کمک اندوخته‌های غنی دینی، اعتقادی و نیروی انسانی توانمند و فرهیخته بومی خود برخوردار است.

وی با اشاره به نقش جریان اندیشه ورزی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و مردمی شدن اقتصاد، عنوان کرد: مراجع عظام تقلید و اندیشمندان دینی نقشی کلیدی و راهبردی در جریان‌سازی، هدایت و همراه سازی عموم جامعه با نهضت اقتصاد دانش‌بنیان دارند و این سرمایه ارزشمند مرجعیت دینی، در پیشبرد راهبردهای کشور و منویات مقام معظم رهبری در مردمی شدن اقتصاد، حائز اهمیتی بالا است.

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به عزم جدی معاونت علمی بر مردمی سازی اقتصاد و نقش آفرین کردن آنان در تامین نیازهای راهبردی و فناورانه کشور با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، افزود: معاونت علمی ذیل ستادهای توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، مردمی سازی اقتصاد و رفع نیازهای جامعه را دنبال می‌کند؛ بر همین اساس، در ۱۰ حوزه مهم و راهبردی از حمل و نقل، کشاورزی و هوافضا که کشور در آن ظرفیت وجود دارد ستادهایی شکل گرفته است که برخی از این ستادها توسعه فناوری‌های راهبردی و برخی دیگر توسعه اقتصاد دانش بنیان را مدیریت می‌کنند.

گفتنی است، بازدید از پارک علم و فناوری استان قم، افتتاح ساختمان شهید فخری‌زاده، بازدید از زیرساخت‌ها، شرکت‌ها و گفت‌وگو با فعالان کارخانه نوآوری قم از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه کاروان علم و فناوری به استان قم است.

تلاش های ارزنده معاونت علمی در حمایت از نوآوری

آیت الله العظمی سبحانی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر به اهمیت توجه جامعه به توانمندی‌های نوآورانه پرداخت و ضمن شایسته شمردن نقش معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان در حمایت، هدایت و ایجاد بسترهای فعالیت افراد نخبه عنوان کرد: تلاش معاونت علمی و زحمات معاون محترم علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، تلاشی ارزشمند و در راستای تاکیدات دین مبین اسلام مبنی بر حمایت و بهره مندی از نوآوری و حرکت رو به جلو است. اسلام همواره بر حرکت نوآورانه تاکید دارد و تحول، آشنایی با فناوری‌ها و حرکت رو به جلو به عنوان یک ارزش در آموزه‌های دینی ما مورد تاکید بوده است.

وی افزود: بر اساس فرمایش نبی مکرم اسلام، هر کس دو روزش با هم یکسان باشد فریب خورده است و هرکس که دو روزش یکسان باشد مغبون است. این موضوع نشان دهنده اهمیت نوآوری، تحول و تغییر با بهره مندی از فناوری است چرا که جهان در حال تکامل است و حال در این جهان رو به تکامل، اگر درجای قبلی بمانیم محکوم به فنا خواهیم بود.لذا نظام باید به افراد اهل فن، نوآور و تکاپو ظرفیت های لازم را بدهد و حمایت کند.

آیت الله العظمی سبحانی بیان کرد: در طول تاریخ اسلام و سیره پیامبر اسلام (ص) همواره بر بهره مندی از فنون جدید و دستیابی به فناوری های نو به کمک افراد خبره تاکید شده است. باید کاری کنیم که خبرگان و نخبگان، در ایران اثرگذاری خود را به حداکثر برسانند و زمینه حفظ و نقش آفرینی این افراد را فراهم کنیم. البته اجبار این که افراد بمانند جایز نیست اما باید زمینه ای فراهم کرد افرادی که توانمند و دارای ایمان هستند در کشور بمانند.

کد خبر 5829771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha